טיפול בטראומות – להחזיר אותנו לשגרה

מגפת הקורונה אילצה אותנו להתמודד עם מגוון גורמי לחץ ומצוקה, בהם: חוסר ודאות פיננסית, איבוד מקום העבודה, בידוד וריחוק חברתי ועוד שלל בעיות ואתגרים לא פשוטים. השינויים החדים בשגרת החיים יהיו ללא ספק בעלי השפעה משמעותית ביותר על הבריאות הנפשית של האדם הממוצע, וקשה במיוחד למי שבלאו הכי  סובל ממצבים נפשיים קיימים. אנשים רבים בעולם עלולים לסבול מטראומה רגשית מתמשכת וחסרת תקדים. 

שירותי בריאות הנפש בעולם יאלצו לעמוד מול מיליוני מטופלים הסובלים מטראומות שונות, עקב משבר כלכלי חמור ועוד גורמים הגורמים לכך. 

בתקופה זו גובר מאוד הביקוש למטפלים בטראומות. כדי לטפל בטראומות ,נדרש להכשיר אנשים איכותיים שלמדו לשלב אבחון מדויק של הבעיה וטכניקות שונות העוסקות באספקטים תחושתיים וקוגניטיביים.

 טיפול בטראומות מתחיל מהבנה מהי בכלל טראומה?

 לא כולם יודעים להגדיר בצורה מקצועית מהי טראומה ומתי היא מתרחשת. כמעט מדי יום אנו חווים חוויות לא פשוטות ולאורך השנים צוברים אירועים וזיכרונות מרגעים קשים ובכל זאת ממשיכים הלאה בחיינו. חשוב להבין שטראומה היא אירוע קשה ואף עלול להגיע למצב של סכנת חיים. האירוע שגרם לטראומה חורג בצורה קיצונית מהנורמה, עד שהוא סודק את מנגנוני ההגנה התודעתית של האדם ומערער אותן. אירועים כגון: פיגוע או מלחמה, הפצצה, שוד, שריפה, תקיפה,  תאונת דרכים, איבוד הכרה וכדומה, יכולים בהחלט לגרום לטראומה.

לא רק אירועים מסוכנים מבחינה פיזית עלולים לגרור טראומות, אלא גם מהמחשבה שאולי היה יכול לקרות לנו משהו. 

לא חסרות דוגמאות מחיי היום יום:

  •  אנשים שמחכים במתח לתוצאות הבדיקות הרפואיות עלולים לעיתים לפתח פחדים מהתוצאות שמא הם חלו במחלה נוראית. 
  •  אנשים שעברו ליד מקום שבו היה פיגוע עלולים לפחד ממה שהיה קורה להם אם היו שם כמה דקות לפני כן. 
  • אנשים שדירתם נפרצה עלולים לפתח חרדה ממחשבה מה היה קורה להם אילו היו בבית בזמן הפריצה

כיצד מטפלים בטראומה?

רפואה משלימה, מבוססת על שילוב טיפולי של  גוף-נפש, והיא עשויה לעזור במקרים רבים. מטרת הטיפול היא, להרגיע את הגוף והנפש, להפחית את הסימפטומים ולעזור לאדם לחזור למצב של תפקוד נורמלי. 

מכללות ללימודי רפואה משלימה המלמדות טיפול בטראומות נעזרות בטכניקות מגוונות

ניתן 2 דוגמאות:

הגישה הקוגניטיבית – התנהגותית – טיפוליים בגישה זו יוצאים מהנחה שעקב האירוע הטראומטי האדם מתחיל לחוות את העולם כמסוכן בצורה קיצונית ועל כן, טיפול בטראומה בגישה זו מתמקד בשינוי תחושה זו באמצעות הקניית מיומנויות הרגעה עצמית וויסות רגשי, במטרה לבסס מחדש את התחושה שהעולם אינו מקום מסוכן בהכרח.

SEE FAR CBT: או בקיצור SFC  זה בעצם מודל טיפולי המשלב בין טכניקות קוגניטיביות התנהגותיות ואלמנטים של עיבוד סמנטי (שיטת עיבוד זיכרון של המוח) דרך שימוש בקלפים טיפוליים.

ללא ספק הביקוש הגובר לתחום זה מהווה הזדמנות לנשים שמחפשות מקצוע מרתק מלא סיפוק עם פרנסה בכבוד.

מכללת מעינות
לימודי רפואה משלימה

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן