קלפים טיפוליים – יש לך קלף מנצח

קלפים טיפוליים (ידוע גם בשם “קלפים השלכתיים”) נועדו ליצור תחושת הגנה במסגרת משחק. כלומר, התחושה שמקבל המטופל הינה שהוא נמצא במסגרת מנותקת מהמציאות, שבה הוא יכול להיות עצמו ולבטא את עצמו בחופשיות באמצעות משחק. מדובר בטכניקה שפועלת בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

משחק בקלפים טיפוליים הינה דרך יותר חברותית ונוחה לתקשורת פתוחה המטופלים מוציאים בקלות רבה יותר את אשר על ליבם אם במודע או שלא במודע והדבר נעשה בצורה טבעית יותר מאשר שיחה או דיון על מצבם עם המטפל.

קלפים טיפוליים הינם למעשה קלפי משחק דוגמת משחקי קלפים רבים שאנו מכירים כמו טאקי, אונו, יניב ואחרים, אך עם טוויסט בכך שהם מרוכזים יותר בהבעת רגשות ותיאור מצבים שונים, שדרכם ניתן להיות נגיש יותר למטופלים או לאפשר להם להביע את עצמם באמצעות קלפים שונים במשחק.

קלפים טיפוליים כאמצעי טיפול 

ישנן אינספור דרכים בהן ניתן לעבוד עם קלפים טיפוליים והם תמיד משמשים כמפתח לדלת נפשו של המטופל אשר עמו נמצאים במפגש.

עבודה טיפולית עם קלפים מעין אלו יכולה להתקיים עבור אדם יחיד, עבור קבוצת אנשים ועבור זוג כאשר תמיד מצטרף מטפל/מנחה. 

בסוג זה של קלפים, נוצרת תקשורת מסוג אחר שעיקרה עבודה אישית-פנימית של המטופל, המסתייעת בעזרת דיאלוג בין אישי עם המנחה/מטפלת. 

בסוג זה של קלפים, אין חוקי משחק וכל מה שקורה הוא לגיטימי ונכון, כל עוד יש שיתוף פעולה והמטרה היא: טובת המטופל ושיפור איכות חייו הרגשית.

 

איך זה עובד בפועל? הנה דוגמה:

מטופל מרים מתוך חבילת קלפים טיפוליים, קלף אחד של תמונה ומתחיל לספר למטפל סיפור על מה שהוא רואה בקלף. 

לאחר מכן, הוא מצרף קלף נוסף לסיפור ולאחר מכן קלף נוסף. בסופו של דבר הוא מעניק שם לסיפור אותו סיפר באמצעות הקלפים.

גם כאשר המטופל מוצא עצמו מתנגד לחלוטין לקשר שלו עם הסיפור שסיפר או עם התכנים שהעלה בנוגע לקלפים – בסופו של דבר כמעט בכל המקרים יימצא קשר כלשהו אל חייו האישיים 

לפעמים במצבים כאלו בהם ישנן התנגדויות, יימצאו דווקא החיבורים העמוקים יותר אל המטופל, אשר לאחר מכן ניתן להמשיך בשיחה עליהם ולעבוד עליהם.

במכללת מעינות לרפואה משלימה לומדות הסטודנטיות קורס בנושא קלפים טיפוליים ברמה גבוהה ובאווירה נשית ומשפחתית

מכללת מעינות
לימודי רפואה משלימה

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן