רפואה אלטרנטיבית או רפואה קונבנציונלית

מהו טיפול אלטרנטיבי

יש שתי שיטות טיפול רווחות בעולם המערבי. יש את השיטה המערבית הפשוטה שהיא השיטה הקונבנציונלית, ויש את הגישה האלטרנטיבית הטבעית, נבוא להסביר את ההבדל ביניהם.

לגוף שלנו יש הרגלים, חלקם מולדים וחלקם נרכשים.

לגוף החכם שיצר לנו בורא העולם יש לו יכולת חכמה ודינמית של הרגל, שבו אם אחד התאים נהרס הוא לומד להתרגל להסתדר עם התאים הנותרים.

כשאדם סוחב מסע כבד, קשה מאד לשרירים שלו לשאת את כובד המסע, אך הם מתרגלים ולומדים.

למעשה חלק גדול מהבעיות שהגוף שלנו מייצר אלו בעיות שאנחנו רכשנו בכסף מלא, שנים ארוכות רכשנו הרגלים שבסופו של דבר הזיקו לגוף שלנו.

הבשורה הגדולה היא שאנחנו יכולים ללמד את הגוף להתנהג אחרת, אנחנו מסוגלים ליצור לגוף הרגלים טובים ולמחוק מגופנו את ההרגלים הישנים.

נוכל לתת אוכל טוב יותר לתאים שלנו וכך נוכל להרגיש יותר טוב.

הגישה האלטרנטיבית לא חולקת על הגישה הקונבנציונלית, אלא פשוט מסתכלת על מחלות כהרגלים רעים שהגוף רכש, שצריך ללמד את הגוף להתנהג אחרת, ואילו הגישה הקונבנציונלית רואה את הבעיות כבעיות שנפתרות אך ורק בטיפול תרופתי.

מהי הגדרת מחלה

בעולם המערבי ישנם הרבה הגדרות להסביר מהי מחלה ומהם הגורמים לה.

מחקרים אלו הולידו ענפים רבים בחקר הרפואה מענף הביולוגיה פיזיולוגיה פתלוגיה, ועד לבחון את אופי המחלה והשלכותיה.

השאלה שנבוא לדון בה היא שאלה  שהרפואה כתבה וחקרה על זה רבות, השאלה היא מה היהדות למדה בדברים הללו.

יצאנו למסע וקבלנו תשובות, לא כל בעיה שהרפואה המערבית קוראת לה מחלה היהדות קוראת לה מחלה.

בורא העולם נתן לאדם גוף שבו יאכסן את הנשמה כל ימי חייו, השליטה על הגוף היא כלל לא בידיו של האדם, מי שמחליט מה יעלה בגורלו של הגוף הוא אך ורק הבורא.

שאנו מדברים על הרס תאי הגוף, זה וודאי מוגדר מחלה והאדם צריך לטפל בזה בכל הכלים העומדים לרשותו, שאסור לאדם לוותר על החיים שלו.

אבל ישנם הרבה מצבים שהם לא מחלה אלא זה רצון הבורא, למשל אשה שאין לה ילדים, שתלך לרופא יגיד לה שיש לה מחלה גינקולוגית לפי היהדות זה לא מחלה זה רצון ה'.

ואפילו שזה לא מחלה רצון ה' הוא שתלך לטפל בבעיה על מנת שתוכל להביא ילדים.

היהדות סוברת שמחלה זה לא שאלה של הרגל חיים אלא זה גורם שמאיים על שלימות הגוף, דברים שתלויים בהרגלים של הגוף אינם מוגדרים מחלה.

בנקודה הזאת יש דמיון רב בין הגישה של היהדות לגישה של הרפואה משלימה, שדוגלת שבמקום להכניס גורמים זרים לגוף האדם שילחמו בבעיה נלמד את הגוף בעצמו כיצד להלחם.

ההקשר של גוף ונפש לעניין מחלה

ישנה נקודה חשובה בעניין זה, ישנו נושא שבשנים האחרונות מעסיק את כל בכירי הרופאים בעולם כולו, והוא השפעתה של הנפש על הגוף בזמן שמחלה תוקפת את גופו של האדם.

לפי הגישה המערבית שרואה את המחלה כבעיה נקודתית ולא כבעיה מערכתית, לא ברור מה הקשר שנפש האדם תשפיע על גופו של האדם בשעת מחלה.

אך המחקרים מראים בצורה ברורה שאדם שיש לו שמחת חיים וסיפוק יש לו סיכוי רב יותר לצאת מהמחלה.

והעידו בפני רופאי אונקולוגיה רבים שהדבר הראשוני שאדם יוכל לצאת מהמחלה הקשה היא האם יש לו שמחת חיים, אם כן נצטרך להסביר נקודה זו.

בנקודה הזאת מגיעה הרפואה המשלימה ורואה את התמונה המליאה והיא גוף ונפש כדבר אחד,

אדם שיש לו הרגלים בנפש, הגוף מרגיל את עצמו גם בצורה פיזיולוגית, למשל אדם שהוא נמצא כל הזמן בסטרס יש לו סיכון גבוהה לחלות בסוכרת שהגוף שלו מתרגל לייצר אינסולין ברמה גבוהה.

וזה עוד נקודה שבה היהדות והרפואה המשלימה הם שיטה אחת, שלפי היהדות נפש האדם והגוף זה יחידה אחת ובכח הנפש לרפות את הגוף.

לסיכום הדברים, היהדות והרפואה המשלימה יש בהם מכנה משותף רחב שבו את רואים את גוף האדם כדבר כוללני ולא כבעיות נקודתיות.

מכללת מעינות
לימודי רפואה משלימה

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן