שילוב קלפים טיפוליים – בעבודת מטפל גוף-נפש

אחד הכלים העיקריים  בעבודתו של המטפל  היא הראיון, השיחה והדיבוב – התקשורת בננו ובין המטופל. אנו עובדים עם המידע הנמסר לנו מילולית על ידי המטופל, ואוספים גם מידע משפת הגוף, המראה, והיסטוריה רפואית. "מרחב השיחה" – מרחב המידע הנמסר במילים הוא משמעותי ביותר בתהליכי הטיפול ולכן דרושים לנו כלי עבודה כדי לדובב את המטופלים שלנו, ולהעמיק להכיר את עולמם הפנימי.

קלפי הטיפול והאימון הם כלי עבודה יעיל המאפשרים לנו להרחיב את אמצעי הדיבוב והתקשורת בננו ובין המטופל במהלך סדרת מפגשי הטיפול.

קלפי הטיפול והאימון  (קלפי קס"ם)  – הם ערכות קלפים השלכתיים שפותחו בשיתוף פעולה של אנשי מקצוע טיפוליים ואנשי מקצוע מתחום האימון. הקלפים השונים מכילים ציורים, צילומים, ומילים במגוון מצבי חיים. התנסות עם הקלפים מרחיבה את מעגלי המודעות באמצעות דימויים ומטפורות כדי למצוא דרכים חדשות לאבחון נושאים מרכזיים בחיים.

העבודה עם הקלפים מוסיפה עניין וגיוון למפגשים, היא מביאה איכויות רגשיות שעולות בעקבות המפגש עם הצבעים והדימויים ההופכת אותם לנגישים יותר – מיידיים יותר, מוסיפה את המפגש היצירתי עם האקראיות המעלה על פני השטח חומרים שלא היו נגישים קודם  – ומאפשרת  עבודה עמוקה של מודעות וביטוי הרגשות, איסוף מידע נפשי ורגשי המכוון את המטפל לבחירה של אופני הטיפול, ומהווים כלי טיפול ואימון (COACHING) בתהליכי העצמה וליווי לקראת מימוש יעדים של המטופל.     .

דוגמאות ורעיונות לעבודה:

1. לתהליכי היכרות, ל"שבירת הקרח" בין המטפל ולמטופל, לכניסה מהירה יותר אל מוקד העבודה הרגשית.

שימוש בקלפים בפתיחת מפגש טיפולי:
כפתיח לשאלה: "עם מה באת היום?"

א   .הזמנה למטופל לבחור לעצמו קלף גלוי  (מערכות בהם יש ציורים או צילומים, עם או בלי מילים,  במגוןן נושאי חיים כמו: ערכות HO, HABITAT, ספקטרה, פוניט-אוף-יו, אימון בעצמי  ועוד) שיהווה את "כרטיס הביקור שלו" למפגש. עבודה זו מביאה את המטופל לחפש בבחירת הקלף דימויים התואמים את רגשותיו  ולהרחיב עליהם את הדיבור – ומיצרים חיבור מיידי יותר אל הנושאים הרגשיים המעסיקים אותו. תפקיד המטפל, בנוסף להקשבה ולהכלה, הוא להשתמש במידע הרגשי העולה מתכני הקלף כדי לאסוף נתונים שיובילו אותו בסוף המפגש לאבחנה ברורה ולבחירת תהליך הטיפול.

ב.   ניתן לעשות את העבודה ,(עם ערכות אלו ואחרות), כאשר ההנחיה למטופל היא לבחור לעצמו קלף אקראי (סמוי), ולבקש ממנו למצוא בקלף שנבחר חיבור לעולמו ולתכנים הרגשיים המעסיקים אותו. עבודה זו מחייבת את המטופל להתחבר לתכנים שלא היה מודע להם קודם, היא כמו חכה הדגה תכנים ממעמקי הנפש – מעלה אותם על פני השטח – ומביאה למרחב הטיפולי חומרים רגשיים, שהמטפל עונה עליהם בשיטות הריפוי שבתחום מומחיותו.

2. שימוש בקלפים להרחבת הדיבור על רגש או מצב התנהגותי בעייתי שמעלה המטופל.
והמפגש עם  הרגש המאוזן או ההתנהגות הרצויה.

לדוגמה: שימוש בערכות קלפים המלאות בצבעים או בקולאגי'ם צבעוניים (ערכות ECCO ,שילובים , ו"על הבמה" ) – תאפשר למטופל להתחבר אל החלק הלא רציונאלי- המופשט, ובצורה אינטואיטיבית לגעת בתכנים הבעייתיים או הכואבים ולהרחיב עליהם את הדיבור. לאחר מכן, אפשר ליצור עם קלפים נוספים מאותה ערכה, תהליך טיפולי של העצמה על ידי הזמנת המטופל למפגש עם הרגשות המאוזנים או החוסנים שלו.

למשל – בעקבות כך שהמטופל מדווח שהוא מרגיש מתח ולחץ  –  מזמינים אותו לבחור קלף צבעוני שמדגים את האיכויות של המצב הזה – ולאחר שדיבר על רגשותיו באמצעות הצבעים והצורות שבקלף,  – מזמינים אותו לבחור קלף המייצג את האיכויות של הרוגע  איליו היה רוצה להגיע – לתאר דרך הקלף, את איכויות הרוגע  ואז ניתן לשוחח מה הם הדרכים האפשריות עבורו כדי להגיע לשם.

3. שימוש בקלפים מעולמות תוכן שונים כדי להעשיר את המבע הרגשי- כדי להביא אל המרחב הטיפולי דימויים ומטפורות אישיות המשמשות בסיס של זיהוי העולם הפנימי של המטופל מחד, ומאידך, משמשים כמושגים המתווכים תהליכי ריפוי ושינוי במודעות.

לדוגמה:

א. שימוש בקלפי חיות (אנימל, קלפי סגולה, ועוד) כדי לאפיין צדדים שונים שלנו – כחלק מתהליך ההיכרות של המטופל (החיה שמסמלת את החוסן שלי, החיה שמסמלת את מה שאני מחפש, החיה המייצגת איך אני מתנהג בבית/בעבודה/עם חברים ועוד), וגם להתחבר עם הדימויים מעולם החיות- התנהגותם ואורך חייהם,  המובילים את המטופל לזהות את חוסניו ואת אפשרויות הטרנספורמציה הקיימים בו.

ב. שימוש בקלפי אגדות וסיפורים (SAGGA, MYTOS, 1001, ססמי, מרלין, ועוד) כדי להרחיב את הדיבור על התנהלות בחיינו באמצעות הסמלים הקיימים בהם. (כוחות להם אני זקוק/ אני כגיבור במסע חיי/ החלום שאני רוצה להגשים/ועוד), וליצור חזון ויעדים בתהליכי השינוי והגדילה.

עדנה דביר
לימודי רפואה משלימה

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן