לימודי אבחון ציורים – מציירים את הנפש

כשאנחנו חושבים על ציורים אנחנו בדרך כלל נוטים לקשר אותם עם ציורי ילדים. עם זאת, התחום של ציורים טומן בחובו הרבה מעבר לכך. יש תחום שלם בפסיכולוגיה שעוסק באבחון באמצעות ציורים.

אמנות היא כלי רב עוצמה להבעה עצמית. ידוע כבר שנים רבות, שציור הוא לא רק אומנות ויש ביכולתו לשמש ככלי אבחון בעיות וקשיים בחיי היום של המצייר. לא פלא שמטפלים רבים מעוניינים בלימודי קורס אבחון ציורים האבחון משמש ככלי עזר במדידה והערכה של האישיות.

כיום משתמשים בשיטה למגוון מטרות.  למשל – כשאדם רוצה להתקבל לעבודה מסוימת מעסיקים רבים שולחים אותו למרכז הערכה מקצועי. שם הוא עובר בדרך כלל מספר מטלות ציור כדי מנת להעריך את מאפייני אישיותו ותכונותיו בכל הקשור לתחום התעסוקתי הנדרש.

מעבר לשימוש באבחון אישיות עבור קבלה לעבודה, יש שימוש בציורים ככלי אבחוני גם בתחום הטיפולי.

 בית עץ ואדם מה זה אומר באבחון ציורים?

מבחן בית-עץ-אדם (House-Tree-Person או HTP) הוא מבחן השלכתי שפותח על ידי הפסיכולוג ג'ון באק.

כל אחד יכול לצייר בית, עץ ואיש. באבחון בדרך כלל יבקשו מהמאובחן לצייר אותם מכיוון ששלושתם הם תבניות של ארכיטיפים (תבניות סמליות משותפות לעולם כולו)

הם מייצגים נושאים חשובים בחיים שלנו ויש להם משמעות סימבולית:

 הבית – בית מייצג את חיי המשפחה. הבית הוא המקום שהאדם מרגיש בו בטחון ואהבה, זהו מקומו הפרטי בעולם לאדם המתקשה מאוד לצייר בית בדרך כלל מתגלה לנו שיש "סיפור טעון" לגבי הבית שלו.

העץ –  מייצג את העצמי הקדום של האדם:

השורשים -מסמלים זיקה למסורת, למשפחה ולעבר. 

הצמרת –מלמד על המגע עם הסביבה, על הפעילות, המיצוי וההגשמה, וכן על השאיפות.

מיקום העץ בדף – מסמל את הדימוי העצמי של המצייר ואת יחסו לחברה

אדם –  ציור אדם יכול לשקף דימוי עצמי או דימוי אידיאלי , או אחר משמעותי כאשר על הציור מושלכת דמות נוכחית, או מן העבר, שהייתה לה השפעה על הנבדק. 

ציור דמות מייצג את הסימבוליות של ה- "עצמי המודע" ודרכו אנו יכולים לראות גם חלקים לא מודעים.

חשוב לדעת שלכל ציור שאדם מצייר יש את הסיפור של המצייר. טעות תהיה לנסות לאבחן ולפרש את הציור אך ורק לפי סמלים וסימבוליים מבלי לשמוע את סיפורו של המצייר המסביר על יצירתו.

ולכן חלק מהותי מהאבחון הוא גם ראיון עם המצייר.

נשים הלומדות קורס אבחון ציורים במכללת מעינות נחשפות לנושאים רבים ומגוונים המעניקים כלים לאבחון מבנה אישיותו, כישוריו, קשייו ויכולותיו של המאובחן.

מכללת מעינות
לימודי רפואה משלימה

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן