חיזוק מערכת החיסון בחורף

הסתיו כבר הפציע וזה הזמן הנכון להכין ולחזק את מערכת החיסון לקראת עונת החורף הקרה. גורמים רבים משפיעים על תפקוד מערכת החיסון ביניהם תזונה נכונה, שינה מספקת, הפחתת רמות סטרס והגברת תנועת הגוף ושיפור הכושר גופני היום אתמקד בהם כי עד כמה שהם בסיסיים, רובנו לא שמים עליהם מספיק דגש…

 

תזונה

הדרך הטובה ביותר לחזק את מערכת החיסון הוא בראש ובראשונה לא להחלישה! מוצרים ומאכלים רבים עשויים להחליש את מערכת החיסון שכן הם מעוררים אצל חלקנו רגישות עיכולית, מפעילים את מערכת החיסון באופן מוגבר ובכך, גורמים להחלשותה.

ברגע שנמנע ממזונות אלו, מערכת החיסון תפסיק לעבוד שעות נוספות על מזונות שלא מתאימים לגופנו, ותוכל לפעול עבור המטרה שלשמה נועדה- טיפול במחוללי מחלה חיצונייים (פתוגנים כגון חיידקים, וירוסים ועוד..). אז מי המזונות שעלינו להמנע מהם בהיותם מעוררי רגישות למזון?

מוצרי חלב (בעיקר חלב פרה), סוכר לבן וממתקים, קמח לבן, בננות לא בשלות, מזון מטוגן, מוצרי סויה, בוטנים (במבה!), פירות הדר כתומים וחיטה- לרגישים לגלוטן.

ועכשיו משהפחתנו את ה"רע", נתמקד בחיזוק הטוב:

  • ירקות כתומים המכילים הרבה בטא קרוטן שהינו חומר מוצ לויטמין A, הנחוץ לתפקוד תקין של תאי מערכת החיסון : גזר, דלעת, בטטה, דלורית.
  • פירות וירקות המכילים שפע של ויטמין C- לימון, קיווי, תותים ברוקולי עגבניות, פלפל אדום.
  • ירקות ועלים ירוקים המכילים שפע של אנטי אוקסידנטים וברזל- תרד, אורוגולה, פטרוזליה, סלרי.
  • פירות אדומים וסגולים המכילים שפע של נוגדי חימצון ופבלנואידים המסייעים בחיסול חיידקים – רימונים, חמוציות, פירות יער (פטל, אוכמניות, דמדמניות…).
  • אגוזים וזרעים המכילים שפע של ויטמין E החיוני לתפקוד מערכת החיסון – שקדים, אגוזי מלך (לא קלויים!).
  • תבלינים נוגדי חימצון, מניעים ומחזקי מערכת החיסון – כורכום, ג'ינג'ר (זנגוויל), קינמון.

 

תנועה ופעילות גופנית?‍

קיים קשר ישיר בין עלייה בכושר גופני לעמידות בפני מחלות ואין זה פלא שכן גופנו זקוק לתנועה מתמדת; מרמת התא הבודד, אברי הגוף, השלד, השרירים, זרימת הדם, נוזל הלימפה ועוד… כל תהליכי החיים מתקיימים מתוך תנועה ובתוך תנועה, אפילו בעודנו יושבים, חושבים, שוכבים ושוב יושבים. לכן, מעבר לפעילות גופנית, חשבו על תנועה כחלק משגרת היומיום- לכו ברגל לסופר השכונתי, לחברים, וותרו על הרכב בעת קפיצה לסופר, טפסו במדרגות וותרו על המעלית בדרך למשרד, זה קל, זה יעיל ויכול מאוד להועיל.

 

מנוחה והפחתת סטרס ?

שינה מועטה ו\או לא איכותית, גורמת בשרשרת תהליכים מורכבת לעליה ברמות הסטרס ומכאן מהווה גורם משמעותי שפועל לאורך זמן להחלשה חיסונית. עם השנים, שנות הלילה שלנו הולכות ומתמעטות בין אם בשל עיסוקים רבים, עודף הגירויים או שיבוש מנגנון השינה הודות לטכנולוגיות השונות, ולמרות כל זאת עלינו לאמץ שגרת שינה של כ 7-8 שעות שינה בלילה.

סטרס הוא נושא רחב ועצום ועל כל אחד ואחת הוא משפיע אחרת אבל כיום אין כל ספק, שסטרס עומד בבסיס המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי. ישנן טכניקות רבות לניהול או הפחתת סטרס, החל ממיומנויות לחימה מזרחיות כמו טאי צ'י, צ'י קונג, יוגה או אייקידו וכלה בתרגול דמיון מודרך, מדיטציה או מיינדפולנס . זה לא משנה במה תבחרו אבל העיקר שתבחרו בכמה שיותר דברים שמרווחים את נשימתכם ונשמתכם ולא מקצרים אותה; מצאו תחביב, אהבה, נשמו מלא וצחקו הרבה.

 

צמחי מרפא מחזקי חיסון?

צמחים רבים משמשים כמחזקי מערכת החיסון הודות למנגנוני פעולה שונים ומגוונים; בעוד שיש המעלים ספירות לבנות, אחרים תומכים בבלוטת האדרנל ומסייעים לגוף בהתמודדותו עם סטרס מתמשך או עובדים על בסיס חיזוק ועיצבוב מערכת הנשימה. נתמקד בשלושה צמחים יעילים ושכיחים ביותר הנחשבים לבטוחים לשימוש:

Astragalus ? (קדד קרומי) – מקובל לשימוש בטיפול ומניעה של זיהומים ומחלות חורף חוזרות, בהיותו מחזק ומווסת חיסון, אנטי ויראלי, המשמש גם כנוגד אלרגיה.מחקרים מראים כי הצמח מעלה ספירות דם לבנות ואפילו נחשב גם כנוגד סרטן. הצמח מתאים לשימוש ארוך טווח לכל הגילאים, גם לנשים בהריון ובהנקה. ניתן להשתמש בו במיצוי נוזלי מרוכז (טינקטורה), תמצית יבשה (אקסטרקט) או מרתח.

Ganoderma? (פטריית ריישי) – אחת משלוש פטריות הכח היפניות, נמצאת בשימוש מזה אלפי שנים ברפואה הסינית כצמח מחזק דם ולב ומסייע במצבי שיעול ולחות. ברפואת צמחים המודרנית הצמח משמש כמחזק חיסון התומך במצבי סטרס מתמשכים ומתאים לטיפול במצבי חולשה ומחלות מתמשכות כולל סרטן בשלביו השונים. הוא בטוח לשימוש אך לנוטלי תרופות מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע. מתאים לשימוש ב במיצוי נוזלי מרוכז (טינקטורה), תמצית יבשה (אקסטרקט) או מרתח.

Thymus Vulgaris ? (טימין) – צמח מחזק, מחמם וממריץ חיסון המתאים בעיקר לטיפול במצבי שיעול ודלקות במערכת הנשימה התחתונה ובזיהומים שונים במערכת העיכול. רוב הפעילות הרפואית המחטאת והמכייחת של הצמח מיוחסת לשמן הנדיף שהוא מכיל. הצמח נחשב לבטוח לשימוש בהתאם למינון המקובל, גם בילדים ותינוקות, לא מומלץ לשימוש רפואי בהריון והנקה. ניתן להשתמש בו במיצוי נוזלי מרוכז (טינקטורות) וחליטות.

עולם צמחי המרפא בפרט, והריפוי הטבעי בכלל, הוא עולם עשיר, מלא, מורכב ושלם ולכן בכדי לתת מענה אישי ואיכותי, אשר יתמוך בבניית הרכב ומינוני נטילה של צמחי מרפא ובבניית תפריט מותאם אדם ואורחות חייו, כדאי ואף רצוי להיוועץ במקצוענים?

אז שיהיה לנו חורף בריא ומלא גשמי ברכה, עדי

עדי יוגב אלצפון
לימודי רפואה משלימה

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן