מה זה מיינדפולנס?

במציאות שבה יש מסכים כמעט בכל פינה, אורות ניאון וגירויים בלי סוף, לא מאד מפתיע שיכולות הקשב והריכוז שלנו נפגעות – תרגול בשיטת מיינדפולנס תורם להשבת הריכוז והקשב לעצמנו ולסביבתנו.

מָיינְדְפוּלְנֶס ( 'קשיבות' בעברית), היא תהליך פסיכולוגי של הבאת תשומת לב מכוונת ובלתי שיפוטית לחוויות המתרחשות בכאן ובעכשיו. 

 בספרות הפסיכולוגית הקשיבות מתוארת כ"מודעות מכבדת ונטולת שיפוט", מודעות המתפתחת מתשומת לב שמופנית לרגע הנוכחי תוך קבלת החוויה ללא שיפוטיות.

ניתן לשפר את היכולת הזו על ידי אימון מדיטציה בצורה שמובילה לרמות גבוהות יותר של איזון, חוסן נפשי, חמלה, ושוויון נפש. 

 לא פלא, שמדיטציית מיינדפולנס, נכנסה בעשורים האחרונים אל המיינסטרים של העולם המערבי והביקוש ללימוד השיטה, הולך וגובר מיום ליום.

מיינדפולנס – לדעת להקשיב 

תרגול מיינדפולנס מאפשר לנו לעצור את כדור השלג לפני שהוא צובר תאוצה. בתרגול אנחנו מאמנים את התודעה לחזור לכאן ועכשיו, וכך לומדים לא להיסחף בשטף המחשבות. היעילות הגבוהה של התרגול נבדקה קלינית באלפי מחקרים.

לימוד ותרגול הוכחו כדרך יעילה, חסכונית ובריאה להתמודדות עם מתח נפשי ולשיפור איכות החיים.

התרגול מפתח  "גישה" של מפגש – ההפך מהימנעות וחשש, המשויכים למצבי דיכאון. תשומת לב מרוכזת בשילוב סקרנות וקבלה עם מינימום חשיבות שליליות.

כל אלה מייצרים תחושה, של רווחה ופתיחות לחוויות שלנו עצמנו ושל אנשים אחרים סביבנו.

יותר ויותר מטפלים, אנשי חינוך ובעלי עסקים מכניסים את המיינדפולנס לחייהם, עולם הטיפול אימץ אותו בחום לחיקו ככלי טיפול רב עוצמה ועושה בו שימוש במספר פרוטוקולים טיפוליים מתקדמים. 

בנוסף, בשל התועלות הרבות הנובעות מתרגול והפנמת מיינדפולנס, נעשה בו כיום שימוש בתחומים רבים כמו חינוך או עסקים וגם בטיפולים נפשיים. 

בעולם הטיפול פותחו מספר פרוטוקולים שמשלבים אותו בשיטות טיפול קיימות כגון:

  • טיפול קוגניטיבי-ביהביוריסטי (MCBT),
  • טיפול להפחתת מתחים (מבוסס על MBSR))
  • טיפול ממוקד חמלה (MCFT)
  • גישת ה “קבלה ומחויבות” (ACT)

מאחר ומדובר במיומנות, יש ללמוד אותה ממורים מוסמכים, בעל הכשרה מתאימה. 

במכללת מעינות ללימודי רפואה משלימה  ניתן ללמוד קורס מיינדפולנס מחכות לך מרצות מוסמכות ובעלות ניסיון רב בהוראת מיינדפולנס 

 

מכללת מעינות
לימודי רפואה משלימה

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן