תזונה נכונה בקיץ

זהורית שייחי
מרצת קורס תזונה מערבית | תזונאית קלינית
רפואה משלימה | התפתחות והעצמה

הקיץ כאן, על כל המשתמע מכך, חם וחם מאוד, מנסים לארגן ולהתארגן ומוצאים את עצמנו גם בבלגן ובאי סדר. כמובן שכל זה לא פוסח על התזונה או אי ההזנה בימים אלו, המקרר הנפתח ונסגר ללא הרף, ה"רעב" האין סופי של כולם. אני רוצה, בטור הקצר שיש לי כאן, לנסות ולעשות קצת סדר בתזונת הקיץ שלנו, לנצל ולמנף את הימים המקסימים האלו למקום קצת יותר טוב בתזונה המשפחתית, בהרגלים וקצת סדר באי סדר. לשם כך גייסתי לכם כמה טיפים והמלצות חמות לקיץ חם:

ראשית מים

מים בששון – כולם צמאים גם אם לא מרגישים, הקיץ חם גם בצל והגוף שלנו מאבד נוזלים כל הזמן. חובה עלינו להחזיר לגוף מים ולמנוע התייבשות או חולשה. הכי טוב זה לשתות מים, וזה לא חידוש, אני רוצה להציע לכם להשתדל ולהנגיש את המים לאורך היום, כדוגמת; שיהיה בקבוק אישי לכל ילד במקרר, בר מים זמין, יוצאים מהבית קחו מים, מים קפואים, לא כדאי לסמוך על זה שנקנה בדרך, אז יש סיכוי להתפתות למשקה קל (אוהו, כמה שהוא כבד). רוצים טעם? הוסיפו למים עלי נענע, לואיזה, מליסה, שיבא ופלחי לימון, אלו גם נחשבים צמחים מקררים, לא זה מה שרצינו בקיץ?

בא לי גלידה

טוב, מי לא מכיר את הרגשת הצינון בכל לק של גלידה. לרגע נתעלם מטענת המרפאים הסינים שזהו אחד המאכלים הגרועים ביותר שהאדם המציא (הנה אמרתי), וכישראלים נאפשר זאת במידה. הגלידות המצויות הן עתירות סוכר, חלקן גם בשומנים וכמובן מצבור של חומרים מוספים; צבעים, מייצבים, טעמים ועוד. אז בואו נעשה לעצמנו ולילדים, קיץ קצת יותר טוב, יותר יצירתי ולא גדוש במה שלא צריך להיות. כך למשל: הקפיאו ענבים או פירות יער (ישמשו אתכם גם כקרחונים במים), רוצים ארטיק אבטיח? הקפיאו פלחי אבטיח על מקל, סורבה? הכינו מפירות טריים ורכים, זה פשוט! בלנדרו בבלנדר פרי טרי אפשר בתוספת יוגורט/ משקה סויה וניל, הכניסו למיכלים קטנים לקרטיב ביתי ויש לכם קרטיב, הכינו גלידות ביתיות. רוצים היענות לקרטיבים, פשוט שתפו את הילדים בהכנה, זה משמח אותם מאוד. באותה נשימה הרווחתם גם שעת פעילות ואיכות עם הילדים (זוכרים, חופש, החופש לעשות).

פירות

פירות נחשבים למזון אידיאלי ומזון שלם, שיטות תזונה שלמות מבססות את התזונה שלהם על פירות. נכון, הם מתוקים ומכילים סוכר, זו לא סיבה לפחד מלצרוך אותם, או למדוד 2 יחידות ליום (מפאת קוצר היריעה והמקום לא נפרט את הכימיה והביוכימיה של סוכר הפירות שבפרי). אני ממליצה פשוט ליהנות משלל פירות הקיץ, על סוגיהם וצבעיהם, הם אוצר של רכיבי תזונה; ויטמינים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. פירות יכולים להיות טובים כארוחת בוקר, כחטיף ונשנוש בין הארוחות ובדרכים, מהווים בסיס לשייק, כשהם בשלים הכינו קומפוט, קרטיבים ביתיים, כבר אמרנו? הכי טוב הרגילו את המשפחה לכך שפירות הם החטיפים הזמינים להם, על כן הנגישו אותם; צלחת של פירות חתוכים על השולחן, קערת קוביות אבטיח או לחלופין פלחי מלון, "נעלמים" כלא היו ברגע.

תכנון

כן גם התזונה המשפחתית דורשת תכנון, שתפו את בני המשפחה, התייעצו, בנו תפריטים מעניינים לקיץ, הכינו רשימת קניות, שתפו את הילדים בקניות, הכינו יחדיו. המכלול הזה יוצר שיתופי פעולה, הבנה וסכמה (אם כי לא תמיד, אבל לפחות ניסינו), חוויה משפחתית וכן, זו אפשרות להקנות הרגלי תזונה טובים יותר וגם לחשוף לטעמים ולמאכלים נוספים מוכרים יותר או פחות.

 

קיץ בריא ונעים

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן