מזונות על

בשר או דגים? דגנים מלאים או ללא גלוטן? נטורופתיה נתפסת לפעמים כעניין של צמחי מרפא, אבל למעשה עוד הרבה לפני זה, אחד הכלים היסודיים בנטורופתיה הוא תזונה

בניגוד לתורת המזון המערבית, הפועלת לפי "תכניות מדף" מסודרות לכל מחלה, הנטורופתיה מתאימה את התזונה לכל אדם באופן אישי ומאמינה כי הבעיה שבגללה באים לטיפול היא רק תסמין לבעיה כוללת יותר.

כולם מדברים היום על מזונות – על אבל חשוב לדעת עוד על המזונות החשובים האלו.

"Superfoods", או מזונות-על, הם מזונות המכילים ריכוז גבוה של רכיבים תזונתיים המיטיבים עם תהליכים שונים של בריאות גוף האדם. מקור המונח קיים הרבה שנים, והוא נטבע בעיקר כדי למתג אותם ולהפוך אותם לטרנד. 

הדבר נעשה כדי לקדם את בריאות הציבור ולעודד אנשים, להכניס לתפריט מזונות בריאים, כמו : זרעי צ'יה,עדשים, קינואה, ספירולינה, גוג'י ברי ועוד.

מחקרים רבים גילו, שצריכה של מזונות מסייעת לחידוש מאגרי האנרגיה בגוף, משפרת את הריכוז והתהליכים הקוגניטיביים במוח שלנו, משפרת את מצב הרוח, חיונית למערכת הראייה, תומכת במערכת העיכול בתהליך הירידה במשקל 

מזונות אלה נחשבים לעשירים בויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון ועוד שלל רכיבים איכותיים המיטיבים עם מערכות הגוף השונות שלנו. לא רק שאותם מזונות על נחשבים מרוכזים ולבעלי אפקט עוצמתי על הגוף, הדרך שבה היצרניות בוחרות ״לטפל״ ולמצות את כל אותם רכיבים הינה דרך שלמה שאינה מערבת חומרים שאינם שייכים לטבע.

 איך משלבים מזונות על בתזונה?

את האמת, לא סתם הם זכו לשם המפוצץ הזה "מזונות על". הם פשוט אוצר בלום של חומרים נוגדי חמצון (מונעים סרטן והזדקנות תאים), נוגדי דלקת ועוד. מי שיכניס אותם לתפריט היומיומי פשוט יעשה טובה גדולה לגוף שלו ויוכל למנוע נזקים עתידיים בעזרת אוכל טעים.

את מזונות העל ניתן לשלב בקלות בכל המנות היומיומיות: בסלטים, בשייקים, בקינוחים, במשקאות, ברטבים, במרקים ואפילו בחליטות.

הנה דוגמה לשילוב מזון – על בתפריט, 

נעים להכיר: אמרנט 

קרוב משפחה של הקינואה ואכן גרגיריו דומים לקינואה.

האמרנט עשיר בסיבים פי שלושה לעומת חיטה, דל בגלוטן בהיותו זרע ולא דגן, בעל כמות חלבון גדולה יותר ביחס לאורז או שיבולת שועל, מכיל יותר סידן מאורז, מכיל מגנזיום ברמה גבוהה יותר מאורז וכן מכיל ברזל.

האמרנט הופך בבישול לדביק בעל מרקם דייסתי. ניתן לבשל בדיוק כמו אורז (ביחסים: אמרנט 1:2).  

ניתן להכינו כדייסה, או מבושל כתוספת, לשלב בפשטידות, קציצות, במרקים או בתבשיל. 

ניתן לטחון ולשלב במאפים כמו כן ניתן להכין את גרגירי האמרנט כמו פופקורן מגרגירי התירס.

במסגרת לימודי נטורופתיה במכללת מעינות לרפואה משלימה, תלמדי איך לשלב מזונות -על בתפריט היומי, לעצמך קודם כל וגם להמליץ למטופלים כמובן. 

 

עדנה דביר
רכזת מסלול פסיכותרפיה הוליסטית
BFRP מטפלת מוסמכת מטעם מרכז באך באנגליה, בעלת מרכז "מפתן" מרכז טיפולים והכשרה לניהול משאבי אנוש ותמיכה אישית

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן