תזונה נכונה וטיפול במיגרנות – האם זה קשור?

כמעט כל אדם מכיר את התופעה ששמה כאב ראש. אין פלא איפה, שכאבי ראש הם התלונות השכיחות ביותר שבגללן פונים אנשים לרופא. 

בעבר, לאור מיעוט טיפולים טובים לכאב ראש, נאלצו חלק גדול מהסובלים מכאב ראש "ללמוד לחיות עם הכאב " שלהם, כשאצל רבים, גרמו התקפות כאב הראש לסבל רב, עם ירידה בתפקוד ופגיעה משמעותית באיכות החיים שלהם. 

היום, כבר לא 'צריך לחיות עם זה', ויש בידינו מידע ואמצעים חדשים, המאפשרים לנו להתמודד בהצלחה מול מרבית המקרים של כאב ראש. 

 התופעה של כאבי ראש יכולה לחזור על עצמה ללא שום התרעה, אחת הדרכים היעילות להתמודד עמה היא לנסות לזהות את הגורם להתקף הכאב. 

במידה שנזהה גורם כזה, נוכל פעמים רבות להפחית את תדירות ההתקפים אם נמנע מחשיפה לגורם.

מספר גורמים מוכרים ביכולתם לזרז הופעה של כאב ראש, אולם השפעתם שונה מאוד בין האנשים: השינויים המחזוריים בהורמונים הנשיים; עודף או חוסר שינה, מתח נפשי, אולם ללא ספק הגורם שעוסקים בו ביותר, הוא התזונה.

כמעט כל אדם שסובל מכאב ראש מכיר את הטענה שמוצרי מזון מסוימים עלולים לגרום לכאב ראש, ואכן, מטופלים רבים שלי מדווחים שהם נמנעים ממוצרי מזון רבים, בתקווה שזה יפחית את תדירות הכאב שלהם. 

תזונה נכונה יכולה להועיל לכאבי ראש? 

ברור לכולם שהאוכל שאנחנו מכניסים לגוף משפיע על התפקוד של מערכת העיכול. הגיוני. אבל האם ייתכן שמוצרי מזון שונים גם גורמים לכאבי ראש? הרבה אנשים טוענים שכן. 

מדיווחים עולה כי המזונות הנמצאים בצמרת "הרשימה השחורה" הם: שוקולד, קפה, אגוזים, נקניקים, אלכוהול ומוצרי חלב והכל "בזכות" רכיבי מזון שמצויים בהם.

מי הם אותם רכיבי המזון באילו מזונות הם מככבים? מה אומרים המחקרים על הקשר בין תזונה לכאבי ראש, ואיך תוכלו לבדוק אם האוכל הוא הבעיה?

הנה מידע חשוב בנושא:

מונוסודיום גלוטמט (MSG)

זהו סוג של מלח, מחזק טעם שנפוץ מאוד בממרחים, ברטבים, בחטיפים ובאבקות מרק. MSG נמצא בהרבה מאכלים מעובדים, כולל מזונות בתיבול אסייתי וסובל (בצדק!) מיחסי ציבור גרועים מאוד.

 ישנם אנשים המדווחים על תחושות של חוסר נוחות במערכת העיכול ולכאבי ראש לאחר אכילת מזונות המכילים MSG.

קפאין

החומר הממריץ הנפוץ ביותר בעולם. נמצא בין היתר בתה, בקפה ובמשקאות קלים. התגובה לקפאין היא עניין אישי: ישנם אנשים שכמויות מאוד קטנות ישפיעו עליהם בצורה משמעותית ויגרמו להם לעוררות (לעתים עוררות יתר) או לכאבי ראש; ישנם כאלו שרק כמויות גדולות ישפיעו עליהם; ויש כאלו שכלל לא יושפעו, בין אם מכיוון שהם עמידים מטבעם לקפאין, ובין אם מכיוון שהגוף כבר התרגל אליו. 

שוקולד

ממחקרים עולה כי אכילת שוקולד קשורה להופעה של מיגרנות, אבל באחוז קטן מאוד מהאנשים (כ־5%). קקאו מכיל תאוברומין, קרוב משפחה של הקפאין ובעל השפעות ביולוגיות דומות, מה שיכול להסביר חלק מההשפעות

אלכוהול

גורם מאוד נפוץ למיגרנות לפי דיווחים עצמיים, אך ללא ביסוס מחקרי. ישנה סברה ששתיית יין אדום משפיע יותר מוודקה ומספיריטים חריפים, אולי בגלל שכמות הטיראמין בו גבוהה יותר. נזכיר שאחת מהסיבות השכיחות להנגאובר היא בכלל התייבשות ולא כמויות האלכוהול שנצרכו, כפי שמניחים רבים

חשוב לזכור: המידע הנ"ל הוא כללי בלבד וחשוב מאוד להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך לצורך אבחון וטיפול מתאים

 למי שבוחר לטפל דרך הרפואה המשלימה, ניתן בנוסף להתייעץ גם עם נטורופת מוסמך ולהתאים תזונה נכונה ובריאה יותר.

נשים רבות בוחרות ללמוד במסלול לימודי נטורופתיה עם מיטב המרצות בתחום באווירה משפחתית ויחס אישי.

יועצת הלימודים של מכללת מעינות לרפואה משלימה ואינטגרטיבית תשמח לסייע לך בעניין.

עדנה דביר
רכזת מסלול פסיכותרפיה הוליסטית
BFRP מטפלת מוסמכת מטעם מרכז באך באנגליה, בעלת מרכז "מפתן" מרכז טיפולים והכשרה לניהול משאבי אנוש ותמיכה אישית

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן