איך מבצעים אבחון דופק לשון?

הרפואה הסינית היא שיטת ריפוי עתיקה שהחלה להתפתח לפני יותר מ-5,000 שנה וממשיכה להתפתח עד עצם היום הזה. היא התפתחה במקביל לרפואה המערבית ועל בסיס תיאורטי ותפיסתי שונה.

התפיסה הסינית רואה בגוף ובנפש מכלול שלם אשר לא ניתן להפרדה. בעיות גופניות ונפשיות הן ביטוי של בעיה בזרימת האנרגיה הפנימית בגוף. הרפואה הסינית היא קודם כל רפואה מונעת. מטרתה היא לשמר את בריאות המטופל לאורך זמן.

 

לפי הרפואה הסינית יש לייצר אבחון אישי לכל מטופל בהתאם לנתונים שאוספים ממשתנים שונים אצל המטופל: אורח החיים שלו – מלא בלחץ או שלו ורגוע? יושבני או פיזי ונמרץ? 

ההרגלים שלו, איך ומה הוא נוהג לאכול, האם הוא עוסק בפעילות גופנית וכמה, איך וכמה הוא ישן, האם הוא מעשן, מאילו בעיות הוא סובל בדרך כלל וכמובן מהי התלונה שלו עכשיו ועוד – כל המרבה הרי זה משובח. 

הנתונים האלה עוזרים למטפלים לקבוע אבחנה ואליה להתאים את הטיפול.

 

אחת השיטות לאבחון ברפואה סינית הפחות מוכרת לציבור הרחב היא אבחון דופק לשון, לא, זאת לא טעות כתיב.

את האמת, כאשר רופא אף אוזן גרון מבקש מאיתנו "להוציא לשון" אנחנו לא שואלים שאלות נכון? למה חשוב גם למטפלים ברפואה הסינית, להסתכל על השריר הזה ומה ניתן ללמוד ממה שרואים?

חיים ומוות ביד הלשון?

על-פי הרפואה הסינית המסורתית הלשון מהווה עוד כלי אבחוני לאבחון המטופל. התאוריה מתבססת על ההבנה כי לכל איבר בגוף יש אזור הקשור ללשון, (קצת בדומה לרפלקסולוגיה ואבחון דופק). 

לכן, לפני שנסתכל על האיבר הספציפי (כתף כואבת למשל) נביט במבט כללי על הלשון וננסה להבין כמה שיותר פרטים כדי להרכיב תמונת מצב.

באבחון דרך הלשון, מבקשים מהמטופל, להוציא אותה בצורה רפויה למספר שניות ותוך הסתכלות המטפל אוסף נתונים כמו צבע וצורת הלשון

 (לדוגמה: לשון אדומה תעיד על חום), חיפוי על גבי הלשון ומה צבע החיפוי ועובי והפיזור שלו, וסימנים כמו חריצים ונקודות (למשל נקודות סגולות על גבי הלשון, יכולות להעיד על תקיעות של דם). 

במהלך האבחון חשוב להתבונן גם בגב הלשון ולהסתכל על הצבע ועל הורידים של הלשון כאשר הם במצב תקין צבעם אדמדם והורידים דקים.

 

האם ניתן לעשות אבחון דופק לשון לבד?

בדומה לאבחון דופק, גם כאן אין הרבה משמעות לאבחון עצמי – בשל המורכבות שלו וההכרה שהאבחון דורש ממי שנדרש לבצע אותו. 

חשוב להזכיר כי הלשון, לפי הרפואה הסינית, היא כלי אבחוני בידי מטפל מיומן ומנוסה וגם כאמור מעידה על שינויים ארוכי טווח, לכן העדיפות היא להשאיר את אבחון בידי מטפל מקצועי.

אצלנו במכללת מעינות לרפואה משלימה תלמדי במסגרת המסלול ללימודי רפואה סינית איך לבצע אבחון לשון בשיטה הסינית. 

בעתיד גם את תוכלי לבקש מהמטופלים, להוציא לך לשון והם עוד יודו לך על כך!

עדנה דביר
רכזת מסלול פסיכותרפיה הוליסטית
BFRP מטפלת מוסמכת מטעם מרכז באך באנגליה, בעלת מרכז "מפתן" מרכז טיפולים והכשרה לניהול משאבי אנוש ותמיכה אישית

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן