לימודי רפואה סינית וחיבור בין אדם לטבע

בשנים האחרונות עולה המודעות בקרב הישראלים לבריאות, תזונה נכונה, וכיצד צריך להתייחס לגוף שלנו. אנו יותר ויותר חוזרים לשורשים ולמקורות שלנו, ומבינים שסודות הרפואה נמצאים ממש כאן מתחת לאף שלנו. הקב"ה ברא עולם כך שלכל דבר יש תכלית, שום דבר בטבע לא נברא סתם, אלא שלמקורות הטבע שלנו יש יכולות רפואיות שאנו לא מודעים אליהם.

צמחי המרפא מהווים את הבסיס לרפואת התרופות המודרנית.. לפני שפיתחו תרופות במעבדות, אנשים היו יוצאים אל השדות ללקט צמחים בכדי להתרפא. עם השנים החלו לחקור את הצמחים וגילו חומרים פעילים ואת היכולות התרפויטיות (רפואיות) שלהם, וכך החלה פיתוח של תרופות סינטטיות שאנו משתמשים בהם כיום.

במסגרת לימודי רפואה סינית לומדות הסטודנטיות להשתמש בצמחי המרפא סיניים שהם אחד מן הכלים שהרפואה הסינית מציעה על מנת לטפל במצב של חולי- דיסהרמוניה באדם. השימוש בצמחי המרפא בסין הוא חלק מן התרבות הסינית מזה אלפי שנים.  בכתבי הרפואה הסינית מתועדים אלפי צמחים וחומרים המשמשים לטיפול במגוון מצבים רפואיים, מהתקררויות ושפעת, ועד למחלות פנימיות כגון סכרת, דלקת מפרקים שגרונית, מחלות נשים שונות ועוד. כיום בסין רפואת הצמחים היא חלק אינטגראלי ממערכת הרפואה המסורתית והמודרנית, ומהווה חלק משיטות הטיפול בבתי חולים.

לימודי רפואה סינית ופרמקולוגיה איך התחיל הכל?

הרפואה הסינית התפתחה מתוך כך שהתבוננו בטבע, למדו מעונות השנה ומסוגי האקלים השונים, והבינו שבתוך האדם יש גם כן עולם קטן הדומה לעולם שבו אנו חיים. ראו איך העולם מתקיים, את השינויים בין יום ללילה, הבינו שלכל ירידה יש עליה, ולכל הלוקה בחסר יש מה שישלים אותו. את עקרונות הטבע הללו הם תרגמו למה שמתרחש בגופינו, והבינו שכל מחלה בגוף הוא בעצם חוסר איזון בין הכוחות הפנימיים שלנו, כאשר כל מה שצריך כדי לרפא אותו זה להשיבו לאיזון.

לימודי רפואה סינית מביאות את התלמידות להכרה של צמחי המרפא הסיניים, שהשימוש בהם התחיל לפני כ 3000 שנה, מתוך התבוננות עמוקה בצמחים ובחומרים השונים שבטבע. הסינים טעמו צמחים רבים והסתכלו על צורת הצמח, כך למדו וחקרו את עולם הטבע, ועם השנים החלה להתגבש רפואת הצמחים. הסינים הבינו שלכל צמח יש איכויות המשפיעות על היכולות התרפויטיות (רפואיות) של הצמח, כמו הטעם והטמפרטורה של הצמח. הם גם הבינו שיש חשיבות למקום ולאקלים בו גדל הצמח, וראו חשיבות לחלקים השונים של הצמח ולכך שיש שוני בפעולה של כל חלק בצמח.

החלקים בצמח

הצמחים גדלים באזורים שונים בסין, ונאספים על פי עונת השנה בה הצמח נמצא בשיא הפוטנציאל הטיפולי שלו. חלקי הצמח השונים גם הם נקטפים רק בזמן שהם בשלים לכך, כך שצמח אחד, אשר אנו משתמשים במספר מחלקיו, כל חלק ייקטף או ייקצר בזמן אחר. כל זה כדי לשמור על האיכויות הטיפוליות של כל חלק בצמח.

לחלקים השונים של הצמח יש ייחודיות ותפקודים שונים. לדוגמא הצמח SANG YE, עלי עץ תות, מטפל במצב של שפעת עם חום. ולעומת זאת קליפת השורש של עץ התות, SANG BAI PI, מתמחה בהפסקת שיעול.

טמפרטורה-

הסינים ראו שלכל צמח יש טמפרטורה משלו. טווח טמפרטורת הצמחים נע בין קר מאוד לחם מאוד, כאשר בין שני הקטבים ישנם צמחים שהם מעט קרירים, מעט חמימים וצמחים ניטרליים. לדוגמא, הקינמון הוא צמח חמים בטמפרטורה שלו, ולעומת זאת המנטה הוא צמח קריר. כאשר אנו מטפלים בעזרת צמחים אנו מאבחנים את מצב המטופל בין היתר מבחינת חום וקור. אנו בודקים האם המטופל סובל מקור, שונא את החורף, אוהב לשתות משקאות חמים וכד', או להפך. כאשר אנו נותנים צמח למטופל אנו חייבים להתחשב בטמפרטורה של הצמח ובנטייה של המטופל. כלומר, מטופל שרגיש לקור, המטפל יתאים לו צמחים יותר מחממים, בשונה ממטופל הסובל מחום שלו ניתן צמחים מקררים.

טעמים-

הצמחים גם כן מאופיינים בטעם, כאשר לכל טעם יש אופי ופעולה שונה מבחינה רפואית. הרפואה הסינית מתייחסת בעיקר לחמישה טעמים: חריף, חמוץ, מתוק, מר ומלוח.

חריף:  לצמחים עם טעם חריף יש יכולת פיזור חזקה. הם משמשים לפיזור של אנרגיה ודם בגוף, טובים לטיפול במחלות כמו שפעת והצטננות, ומפסיקים כאב. לדוגמא, קינמון וזנגוויל- שני צמחים חריפים ומחממים מטפלים במחלות קור כמו הצטננות.
חמוץ: איכות הצמחים החמוצים הם הפוכים מאלו של החריפים וכן יש להם איכות מכווצת וסופחת. לדוגמא כאשר אוכלים לימון, הטעם החמוץ  נותן לנו תחושת כיווץ חזקה. צמחים חמוצים שימושיים במצבים שאנו רוצים לכווץ- כמו במצב של הפרשות כרוניות, הזעות ספונטניות ובריחות שתן.
מתוק: הטעם המתוק גורמת לתנועת האנרגיה בגוף לעלות, ולכן צמחים מתוקים יהיו טובים במצבים של חולשה ודיכאון. כאשר אנו אוכלים משהו מתוק אנחנו מקבלים 'בוסט' של אנרגיה, וזאת בזכות התנועה האנרגטית של הטעם המתוק המרים כלפי מעלה. מחקרים רבים נכתבו על כך שילדים הסובלים מהיפראקטיביות צריכים להוריד את צריכת הסוכר בתזונה, מה שעפ"י ההבנה של הטעמים נעשה הרבה יותר ברור. צמחים עם טעם מתוק עדין מיטיבים עם מערכת העיכול, להבדיל ממזון עם טעם מתוק חזק כגון עוגיות ועוגות, שיכולות דווקא לפגוע במערכת העיכול.
מר: לטעם המר יש יכולת להוריד את האנרגיה כלפי מטה ולכן טובים במצבים של כאבי ראש חזקים והרגשת חום בחלק העליון של הגוף. לחלק מצמחים אלו יש גם יכולת לשלשל.
צמחים מרים הם גם מייבשים ולכן לא מתאימים לאנשים הסובלים מיובש.
מלוח: הטעם המלוח גם הוא מוריד למטה, ולכן גם הוא משמש כמשלשל. יש לו גם יכולת לרכך גושים והצטברויות כגון גויטרים וציסטות.

כיצד מטפלים בעזרת צמחי מרפא סיניים?

הטיפול בעזרת צמחי מרפא סיניים נעשה אך ורק על ידי מטפל מוסמך ולאחר תשאול ואבחון מדויק של המטופל. צריך לזכור שגם לצמחים יש תופעות לוואי והם מצריכים דיוק, ולכן רק אדם שלמד את התחום יכול להמליץ על הטיפול בצמחים.

כאשר אנו רוצים לטפל בעזרת צמחי מרפא סיניים, כמעט תמיד נבנה למטופל פורמולה המורכבת מכמה צמחים ולא ניתן צמח אחד בודד. יתרונותיה של שיטה זו הם שהרפואה הסינית מזהה איכויות "סינרגיסטיות" בצמחים, כלומר איכויות אשר ביחד הן נותנות עוצמה חזקה יותר מאשר כל אחת לחוד, ולכן הצמחים מחזקים זה את פעולתו של זה.
ולהפך, ישנם צמחים אשר ממתנים או מגנים על הגוף מפני פעילות יתרה של צמח אחר. לצמח אחד יש בד"כ יותר מפעולה אחת, ולכן בכדי להדגיש פעולה אחת ספציפית של הצמח נוכל לשלב אותו עם צמח אחר שיכול לעשות זאת.

הפורמולות הסיניות מבוססות על מרשמים קלאסיים של רופאים סינים ותיקים, כאשר המטפל בדרך כלל מבצע כמה שינויים כדי לדייק בטיפול ולהתאים את הפורמולה למטופל ספציפי.  היופי בטיפול בעזרת הרפואה הסינית, להבדיל מהרפואה הקונבנציונאלית, היא ברמת הדיוק שלה ובהתאמת טיפול ספציפי לכל מטופל בנפרד.  כאשר אדם הסובל מכאב ראש פונה לרופא, הוא בד"כ מציע טיפול סימפטומטי בעזרת תרופות משככות כאב כמו Advil, Acamol, Nurofen. ברפואה הסינית כאשר אדם סובל מכאב ראש המטפל מחפש את שורש הבעיה, מה גורם לכאב ראש, כאשר ברפואה הסינית יש גורמים רבים לכך ולכל גורם הטיפול הוא שונה.  מבחינתי זה העיקרון החשוב ביותר ברפואה הסינית, ובעצם מה שכל כך משך אותי למקצוע הזה.

במסגרת לעיתים אני שומעת אנשים שמספרים לי על סגולות רפואיות ששמעו בטלוויזיה וברדיו לאורח חיים "בריא". כל כמה זמן צמח אחר "נכנס לאופנה" ופתאום כולם לוקחים אותו לבעיות שונות. לצערי, אנשים לא מספיק מבינים שהבריאות היא דבר אינדיבידואלי, מאכל מסוים שהוא בריא לאדם אחד הוא לאו דווקא בריא לאדם אחר, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בצמחי מרפא.

אני מאחלת לכולנו שנלמד להתחבר לעצמנו, נתבונן פנימה לתוך גופנו ונלמד למה הוא זקוק, משום שבסופו של יום, סוד הרפואה נמצא בתוכנו.

 

נעמי דרור Dip. Ac. Hbs.
מסלול רפואה סינית
מטפלת מוסמכת ברפואה סינית ומרצה בכירה במכללת מעינות

בית הדפוס 11, גבעת שאול, ירושלים
איך מגיעים אלינו?

מלאי את הפרטים
ויועצת לימודים תחזור אליך בהקדם

דילוג לתוכן